خير مما يجمعون

الخميس ٢٧ - أبريل - ٢٠٢٣ ١٢:٠٠ صباحاً


نص السؤال:
هذه قصتى . أنا كنت طالب فى الجامعة اسقط سنة وأنجح سنة.وحيد أبوى وأمى ، مستهتر ، وما باسمعش كلام أبويا وامى . ماتوا فى سنة ما كنت فى الليسانس . سبت الكلية وتفرغت لادارة السوبر ماركت بتاع أبويا وأمى . ما كنتش أعرف حاجة ، فحطيت ثقتى فى أكبر عامل فى المحل . وهو انتهز فرصة عدم خبرتى بقى يسرقنى ، عرفنى بكده عامل تانى ، طردت الحرامى ورقيت العامل ده ، لكن برضه بقى يسرقنى . طردته كمان وشغلت بنت طيبة معها دبلوم تجارة ، كانت أمينة وتشتغل زى النحلة . عجبتنى بقيت أتحرش بيها سابت الشغل ، والمحل اتبهدل ، رحت بيتها أرجوها ترجع ، شفت أهلها ناس غلابة . اشترطت على بلاش تحرش . حلفت لها على المصحف بلاش . وامور السوبر ماركت بقت تمام . لكن مرة واحدة اتحرق السوبر ماركت . كنت فيه لوحدى وتسببت فى الحريق . فتحت عينى لقيت نفسى فى المستشفى بحروق مش كتيرة ، وجنبى البنت الطيبة بتعيط . ما سابتنيش ليل ولا نهار . واهلها كانوا معايا فى الوقت اللى ما حدش من أهلى كلّف خاطره يسأل على. بس هم معذورين لأنى عمرى ما سألت فيهم . خرجت من المستشفى والمحل خراب . اضطريت أبيعه ، وعشت من تمن بيعه . واحوالى اتدهورت لأنى كنت مدمن سجاير ادخن ستين سيجارة فى اليوم . زارتنى البنت الطيبة وابوها وامها ومعهم طبيخ وأكل ، وما كانش عندى فى التلاجة أى شىء يتاكل . نصحونى لازم أشتغل ، واشتغل أى حاجة وأبدأ من جديد . قلت فين . قالت لى البنت : تشتغل فى السوبر القديم اللى كان بتاعك . صاحبه جدده ، وبقى أحسن محل فى المنطقة . وقلت معقول بعد ما كنت صاحب المحل أبقى شغال فيه ؟ قالوا لى لازم ترضى بوضعك الجديد وتنسى الماضى واللى كان . قلت وهل صاحب المحل يرضى يشغل عنده واحد زيى . قالوا لو رفض دور على محل تانى ، المهم لازم تشتغل أى شغلانة . رحت للحاج صاحب المحل وكان راجل محترم وانبسط بطلبى ، واشترط انه لو حدث أى إهمال منى حيطردنى من غير زعل . أنا وافقت على الشرط . وخلال ست شهور كنت متجوز البنت الطيبة ، وخلفت منها بنتى حبيتى . وتبت لربنا وبطلت سجاير ورجعت لى صحتى حتى الحروق راحت ، وبقيت أصلى واروح المسجد ده وغيره . بس واجهت مشكلة من الكلام الهلس اللى باسمعه فى خطبة الجمعة . وفى مرة وقف شاب واعترض على الخطيب ، فالخطيب فقد أعصابه وأمر بطرده وقال له انت قرآنى كافر. أنا خرجت وراه . وتعرفت بيه . قال لى ان الدكتور أحمد صبحى منصور عنده حق لما قال حرام تصلوا فى مساجد الضرار . قلت له يعنى ايه ؟ فهمنى . قعدنا مع بعض وبقينا اصحاب . ودلنى على موقع أهل القرآن وقناة أهل القرآن . وبعد ما كنت مدمن سجاير بقيت مدمن أقرأ لك واسمعك . وتبدلت حياتى تماما ، وحسيت بفضل ربنا اللى هدانى ، والهداية دى ورحمة ربنا وراحة البال أكتر من اللى يجمع بلايين الدنيا . أنا حابب تنشر قصتى بدون إسمى ومدينتى . أرجو تكون عبرة للناس .
آحمد صبحي منصور :

أولا :

1 ـ مع كل الضلال الذى كنت فيه فإن الفطرة السليمة كانت لا تزال فى داخلك ، وهى التى أنقذتك من الانقياد لخرافات الخطباء فى مسجد الضرار . وربما كان ابتعادك عن الدين الأرضى جعلك علمانيا قابلا للتعقل ، ودخلت ببصيص النور هذا الى دنيا التدين السائد فرفض عقلك ما تسمع . ولم تجد الجُرأة العلنية على رفض ما تسمع من الخطباء ، حتى إذا شاهدت صاحبك يصرخ محتجا فرآيته يعبر عما فى نفسك . بدون هذا الموقف ربما كنت ستقع فى الالحاد مثل كثيرين ، رفضوا ما يسمعون وما يشاهدون على أنه هو الاسلام ، فتركوا الاسلام بهذا الشكل وألحدوا . نجوت سريعا من هذا .

2 ـ قصتك هذه جاء تلخيصها فى قولك ( والهداية دى ورحمة ربنا وراحة البال أكتر من اللى يجمع بلايين الدنيا ) . لا أعرف أن كنت تقرأ القرآن الكريم بعقلك وتتدبر آياته أم لا . عموما هذه فرصة لأن تقرأه أنت والسيدة  الفاضلة زوجتك ، وتتناقشان فيما تقرآن . وقولك : (والهداية دى ورحمة ربنا وراحة البال أكتر من اللى يجمع بلايين الدنيا  ) جاء معناها فى الآيات القرآنية التالية :

2 / 1 ـ ( وَلَئِنْ قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِنْ اللَّهِ وَرَحْمَةٌ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ (157) آل عمران )

2 / 2 ( يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ (57) قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ (58) يونس )

2 / 3  ـ ( أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَةَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيّاً وَرَحْمَةُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ (32) الزخرف )

2 / 4  ـ (  وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ (2)  محمد ).

2 / 5  ـ ( وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ (4) سَيَهْدِيهِمْ وَيُصْلِحُ بَالَهُمْ (5) وَيُدْخِلُهُمْ الْجَنَّةَ عَرَّفَهَا لَهُمْ (6)  محمد )

2 / 6  ـ ( الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (28) الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ (29)  الرعد ).

3 ـ فى تدبرك للآيات الكريمة السابقة تفكّر فى :

3 / 1 : السياقات أو الموضوعات التى جاءت فيها .

3 / 2 ـ إن نعيم الجنة هو الرحمة الكبرى والفضل الأكبر .

أخيرا

أهلا بك فى موقعك ( أهل القرآن ).



مقالات متعلقة بالفتوى :
اجمالي القراءات 1154
أضف تعليق
لا بد من تسجيل الدخول اولا قبل التعليق
تاريخ الانضمام : 2006-07-05
مقالات منشورة : 4985
اجمالي القراءات : 53,493,032
تعليقات له : 5,329
تعليقات عليه : 14,629
بلد الميلاد : Egypt
بلد الاقامة : United State

مشروع نشر مؤلفات احمد صبحي منصور

محاضرات صوتية

قاعة البحث القراني

باب دراسات تاريخية

باب القاموس القرآنى

باب علوم القرآن

باب تصحيح كتب

باب مقالات بالفارسي


أجر عظيم إن شاء الله: ماهو اجر المسل م الذي كان عاصيا وتاب وبفضل...

اسطورة تفضيل النبى: انا قرأت ما كتبته حضرتك في عدم القول بتفضي ل ...

هجومهم على النبى: جاء في الترا ث المحم ديين أن محمد عليه...

أحسن تقويم ..ثم ..: -------- ---------- ---------- ---------- ---------- -- سلا م ...

صيغة التشهد: هل كانت صيغة التشه د (شهد الله انه لا اله الا...

ثلاثة أسئلة: السؤا ل الأول : ينش جدال مثلا لدي مطعم، هل...

جاه النبى : قرآت كتابك عن تأليه النبى محمد وان هذا ضد...

السجن عقوبة : هل يجوز استبد ال العقو بات البدن ية ...

الاعتكاف : ما هو الاعت كاف المطل وب منا والذي ذكر في...

زوجة مظلومة : هى زوجة طيبة ، وطيبت ها جعلته ا ضحية لزوجه ا ...

اطلاق اللحية : -هل اطلاق اللحي ة واجب في الاسل ام استنا دا ...

أربعة أسئلة: السؤ ال الأول : عندي سؤال ان سمحت لي ، في...

ترتيب القرآن: اتساء ل عن ترتيب القرأ ن ايهما اكثر منطقي ة ...

الحقنا بهم ذرياتهم: ما معنى ( ألحقن ا بهم ذريات هم )...

وحدة الفاعل : عندي مشكلة فى الجبر ية ووحدة الفاع ل . عندي ...

more